Sidor

torsdag 10 november 2011

LCHF Frukost frallor




LCHF -Frukostfrallor med pumpafrön 8 st

4dl Bakerix (en blandning av mjöl av spansk sötmandel, kokosnötsmjöl, bakpulver)
4st stora ägg

1/2 dL Pumpafrön


Vispa äggen riktigt pösiga i ca 3 minuter med en elvisp.

Byt till degkrokar på vispen och vispa i 4dl Bakerix.

(jag tycker det räcker med 3 dl ca. och som jag köper via LCHF- butiken här på nätet)



Smeten skall bli ganska lös som en gröt. Klicka sedan ut 8 st bullar på ett bakplåtspapper, platta till och jämna ytan med baksidan av en matsked som du har doppat i kallt vatten (eller använd blöta händer!).

Strö på pumpafrön, eller andra frön du tycker om, tryck till lätt med handen så fröna fastnar.

Bullarna kommer att jäsa till sin dubbla storlek enligt receptet, mina gör det inte!

Ju pösigare du vispade äggen, desto fluffigare bullar, brukar vispa i 3-4 min.


Grädda nederst i ugnen på 175 grader i ca 17 minuter. Variera dina frukostbullar genom att byta ut pumpafrön mot sesamfrö, linfrö, ost eller strö på lite örtkryddor. För ännu mer variation kan du tillsätta brödkrydda i mjölet.

Receptet kommer från
http://www.lchfbutiken.se/

och det är här jag beställer en del av mjölsotrerna som annars är svåra att få tag i


Dessa är riktigt mumsiga!

Tildé

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Nu ska jag prova att baka dina bröd.
    Kram // Nettan

    SvaraRadera

Tack för att du gör ett inlägg på min blogg :-)