Sidor

tisdag 13 januari 2009

Kontroll/ makt

Kontroll/ makt

Vi människor, även om vi inte är medveten om det,
verkar har en tendens att vilja kontrollera och dominera andra.

Vi vill erövra den energi som finns mellan människorna. Den stärker oss vist på något vis och får oss att känna oss bättre, starkare, mer självförtroende och vi får en psykologisk kick …..
Även om det innebär att man skadar den andres självkänsla, trycker ner...

Det händer när vi diskuterar med människor om rätt eller fel om vi har olika ståndpunkter i en åsikt…Det spelar nog ingen roll vilket ämnesval… så försöker människor
överträffa och kontrollera varandra.

Du har säkert träffad dessa människor… energi- vampyrer kan kalla dem som skäl din energi…
Vet att jag har haft en sådan vän en gång! Hon var inte elak eller ville trycka ner men hon ville bara pratar som sig och sitt… som inte låter dig ta del i samtalet, allt kretsar kring denna och som kan avbryta när man själv försöker prata! Jag vet att jag var helt slut efteråt!
Att jag kände mig utnyttjad och att min tid inte respekterades.

eller... en som aldrig har fel, som allltid hävdar att den har rätt! Spelar ingen roll om vad man pratar om... den har rätt och du har fel och du blir bara trött, tappar energi, känner dig midre värd, ingen idé att diskutera...

Finns säkert fler varianter...

Har du träffat på någon sådan?

3 kommentarer:

  1. Ja de är inte helt ovanliga energitjuvarna...tyvärr. Men nu försöker jag att undvika att hålla kontakt med de som finns i min närhet. Arbetskamrater av den sorten är det ju svårare att skydda sig mot. Så hur gör man då??
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja de rackarna finns ju överallt!
    Jag försöker oxå unvika kontakt med dem som finns runtomkring mig...

    Just nu har jag ingen sån på jobbet som jag vet om... men jag tror man måste blockera sig på något sätt när man är en sådan nära! Vända samtalet så de inte kommer åt den utsatte... och om inte det går hitta ett eget sätt att fylla på sin ergi...

    Kramar Tildé

    SvaraRadera
  3. Ja, sådana har jag träffat Några(!?!?!) stycken. Jätte jobbigt verkligen. Svårt att bli av med. Men lite, lite lättare nu när man har förståt hur det funkar.

    Det finns en till award i min blogg att hämta:)
    Passar dig jättefint!!! Kreativ blogger!!! Du om någon verkar vara kreativ!!!! Ha den äran!!!!

    Ser att du håller på o flyttar. Det finns alltid jättemycket o göra när man flyttar. Lite jobbigt faktiskt. Önskar dig extraork för det!
    Och ha en skön fredag!!!!!!!
    Kramizar:)

    SvaraRadera

Tack för att du gör ett inlägg på min blogg :-)