Sidor

måndag 5 januari 2009

Tillfälligheter v.2

Håller vi människor på att förändras inombords?
Den rastlöshet som så många känner… man är aldrig nöjd, vill hela tiden ha mer, något annat än det vi har. Vi letar och letar men stannar aldrig upp! Vi känner oss otillfredsställda och rastlösa inför ett liv som känns alldagligt igen! Många ser ner på dem som nöjer sig med mindre, de som inte strävar mot högre mål och är glad för det de har, att de är älskade och får älska någon tillbaka… människan har blivit
Jag- centrerad och ser sig själv i centrum. Du är huvudrollen i din dockhus- såpa… alla andra är biroller eller statister… varför är vi inte spelbrickor alla i ett större sammanhang?

Hur gör vi i våra förhållanden… när båda parter i ett förhållande är för krävande, när båda förväntar sig att den andre ska leva i hans eller hennes värld, att alltid vara där för att delta i de aktiviteter som hon eller han har valt, då resulterar det oundvikligt i en egoistisk viljekamp.
Vi hinner inte samordna våra olika idéer om vad vi ska göra, vart vi ska gå, vilka intressen vi ska ägna oss åt. Tillslut blir frågan vem av oss ska få bestämma,
vem ska få avgöra dagens innehåll…

Har du någon gång undrat över varför vi träffar de människor vi träffar? Är de tillfälligheter eller ligger det något däri?
Har du plötsligt träffat någon, läst något eller åkt någonstans och det har lett fram till den möjlighet du drömde om?
Ibland händer det oftare och då börjar vi reflektera och det känns som om det låg någonting mer än rena slumpen bakom. Det känns förutbestämt… som om våra liv styrdes av någonting… vi tycker det är lite mystiskt och spännande och vi känner oss mer levande! Finns det mer att upptäcka… något som pågår bakom kulisserna?

Jag tror vi blir fler och fler som känner så här… Har du haft känslan av förändring, eller att allt inte sker av en slump? Är du rastlös och inte hittar rätt i livet? Hur upplever du?

4 kommentarer:

  1. Har du rätt tid på din klocka i bloggen, spelar egentligen ingen roll men är helt säker på att det inte fanns något inlägg här på sidan sist jag tittade på den fina snöskotern och tänkte att en snöskoter är ett absolot oumberligt ting, måste visa min favorit på min blogg www.oumberligating.blogspot.com, titta där om en kvart så kommer det en fin "skoter" tillängnad dig mvh från Peter! Kanske bra sökord också hela Norra Sverige hittar till min blogg och helst då till min som rör smärtfrågor www.jernsaxen.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilket fantastiskt bra inlägg.
    Känner ofta så att folk ser ner på mig, för att jag har tvingats (ryggskada) att nöja mig med mindre, för att jag inte jobbar på en karriär utan njuter av varje dag som den kommer, för att jag inte vill "bli" något stort, för att jag nöjer mig med att ta hand om mina barn. Undrar vart världen är på väg, det är bara ytan som räknas idag.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Ja du..vilket inlägg! För mig är det nog lite av att visa vad jag går för. När jag fick min sjukdom..blev det istället för att tycka synd om mig själv en kamp att jag ska jäklar klara detta..visa att jag duger osv..ser man mig..så ser ingen att jag är sjuk..har inga kryckor..sitter inte i rullstol..jag jobbar som alla andra..gnäller inte öppet. Men ibland orkar jag inte..smärtan är för jäklig..men jag har fortfarande lite svårt att säga orden..JAG HAR ONT!Vill duga..inte vara till last för någon. Borde ha en örfil:):)..för det här är ju jag..
    Kram och må gott.

    SvaraRadera
  4. Ja inte så roligt att ha känslan att andra ser ner på en själv! Speciellt när man inte valt det själv... Man gör ju så gott man kan!
    Och man måste också acceptera att alla inte strävar mot samma mål här i livet... Vissa kanske vill mer… men inte har förmågan att ta sig ut den situation de är i… Många människor har lätt att snabbt döma och placera folk i fack…
    Sköt om dig
    Kram Tildé

    SvaraRadera

Tack för att du gör ett inlägg på min blogg :-)